در آیه ۳۰ سوره احزاب آمده است:
یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیراً«۳۰»
ای همسران پیامبر! هر کس از شما کار زشت(و گناهی)آشکار مرتکب شود،عذابش دو چندان خواهد بود و این(کار)برای خدا آسان است.

به گزارش شفقنا نکته ها وپیام های این آیه در تفسیر نور به شرح زیر است:
نکته ها:

* آیاتی که با زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سخن می گوید،از طریق مقام رسالت است نه آن که مستقیماً به خود آنان خطاب و وحی شود،بر خلاف حضرت مریم که به خودش خطاب می شد. «یا مَرْیَمُ» [۱۹]

* گناهان دو دسته اند:کبیره و صغیره.سرچشمه ی این تقسیم آیه مبارکه ی «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ»[۲۰] است،یعنی اگر شما از گناهان بزرگ دوری کنید ما سیّئات و گناهان کوچک شما را می بخشیم.لیکن در مواردی گناه صغیره حکم گناه کبیره پیدا می کند،نظیر گناه در زمان خاص مانند ماه رمضان که جرم و مجازات آن بیشتر است.یا گناه در مکان خاص،تکرار گناه و اصرار بر آن،گناه همراه با شادی،گناهِ آشکارا و گناهِ افراد برجسته و الگو نظیر همسران پیامبر.به هر حال مسایل جنبی می تواند در گناه و کیفر آن اثر بگذارد.

* در روایات آمده است که گناه بزرگان،حساب دیگری دارد،حتّی اگر از انبیا یک«ترک اولی» سر زند تنبیه می شوند؛در حدیثی معروف آمده است:«یغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل أن یغفر للعالم ذنب واحد» [۲۱]هفتاد گناه جاهل بخشیده می شود،قبل از آن که یک گناه عالم بخشیده شود.

پیام ها:

۱- در کیفر و پاداش،حَسَب و نسب اثری ندارد و هر متخلّفی باید مجازات شود.

یا نِساءَ النَّبِیِّ …

۲- همسری پیامبر،مستلزم عصمت نیست. «مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَهٍ» (آری در خانه پیامبر بودن انسان را بیمه نمی کند،این مکتب است که انسان را بیمه می کند.)

۳- حساب خلاف های علنی،از گناهان پنهان جداست. «مُبَیِّنَهٍ»

۴- عمل زشت به خودی خود،کیفر به دنبال دارد. «یُضاعَفْ» و نفرمود:«نضاعف»۵-شدّت و ضعف کیفر و پاداش بر اساس آثار فردی و اجتماعی عمل است.

نِساءَ النَّبِیِّ … ضِعْفَیْنِ

۶- کسانی که چهره ی دینی و اجتماعی دارند و کارشان برای دیگران سرمشق است،اگر گناه کنند،کیفرشان بیش از دیگران است. نِساءَ النَّبِیِّ … ضِعْفَیْنِ

۷- خانواده و بستگان مسئولان نظام اسلامی باید بدانند که اگر مرتکب خلافی شدند،نه تنها آزاد نمی شوند،بلکه چند برابر دیگران مجازات می بینند. یا نِساءَ النَّبِیِّ … اَلْعَذابُ ضِعْفَیْنِ

۸-اگر کیفر بستگان متخلّفِ یک مسئول چند برابر است،کیفر خود مسئولِ متخلّف چه میزان است؟ نِساءَ النَّبِیِّ … اَلْعَذابُ ضِعْفَیْنِ (قرآن در مورد کیفر تخلّف خود پیامبر می فرماید: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ … لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ [۲۲]اگر سخن ناروایی را به ما نسبت دهد،رگ های گردن او را قطع می کنیم.

۹- کیفر متخلّفان بر خداوند آسان است. «عَلَی اللّهِ یَسِیراً»