به گزارش روابط عمومی دادگستری استان مرکزی،حجت‌الاسلام عبداللهی در این جلسه ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص)، بیان کرد: تکریم ارباب رجوع یکی از مطالبات مهم رهبری است وی چندین سرفصل را برای رسیدن به اهداف تعریف فرمودند. سرفصل جدید رهبری در مورد شفاف سازی است که باید با دقت انجام شود. شفاف سازی زمینه اعتماد هرچه بیشتر مردم را فراهم می کند.
 

وی برلزوم توجه به دستورالعمل تکریم ارباب رجوع تأکید و خاطرنشان کرد: اگر همه شاخص ها را در یک جمله تعریف کنیم آن جمله می تواند اجرای وظایف دادگستری باشد، وظیفه ای که به افراد محول می‌شود باید درست انجام دهد، اما گاه آنچه شایسته و بایسته است درست انجام نمی‌شود.
 

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه پرونده‌هایی که تشکیل می شود در همان قالب درست رسیدگی شود اظهار کرد: فعالیت و خدمات رسانی در این حوزه نباید رفع تکلیفی باشد، نمایندگان را برای اجرای طرح تکریم ارباب رجوع زودتر معرفی شوند، افرادی که صاحب تفکر و ایده هستند انتخاب کنید، در رویه ها توجه جدی به نتیجه و عملکرد داشته باشیم. اگر ثمره عملکرد تکریم ارباب رجوع باشد قابل تقدیر است.مهم این است که در کار نتیجه حاصل شود.
 

حجت‌الاسلام عبداللهی بر کوتاه شدن دادرسی ها تأکید کرد و افزود: کمیته بهره وری برای ارتقای رضایت مندی ارباب رجوع ها کارهای خود را با دقت بیشتر انجام دهند. باید تمام تلاش خود را در راستای عدالت انجام دهیم. اساتید دعوت شده نکات کاربردی را بیان کنند. اعمال رویه به پیشبرد اهداف کمک می‌کند. نقطه نظرها ها را جمع بندی و در قالب رویه ارائه دهیم.

معاون فرهنگی اداره کل دادگستری استان ، نیز در تشریح برنامه‌های این معاونت گفت: در مرداد ماه سال ۹۶ دستورالعمل تکریم ارباب رجوع توسط معاون اول قوه قضاییه به تمامی حوزه های قضایی استان ها و واحد های ستادهای اعلام شد.
 

وی خاطرنشان کرد: در دستورالعمل ابلاغی شرح وظایفی را برای تمام استان ها تعیین شده است و در راستای مبانی ابلاغی اقداماتی از قبیل نیازمندیها منعکس شد تا در صدد رفع نیازهای اولیه ساختمان های شهرستان ها برآییم و خدمات مقدماتی صورت گیرد.
 

معاون فرهنگی اداره کل دادگستری استان تصریح کرد: در دستورالعمل نیاز بود مدل ارزیابی تهیه شود. در این مدل آمده است جایزه تکریم ارباب رجوع به واحد ها، مدیران و کارکنان بر اساس دستورالعملی است که توسط معاونت فرهنگی تهیه و ابلاغ خواهد شد. در مدل ارزیابی مقدمه ای آمده است که اهمیت تکریم را در کلام بزرگان دینی درج کرده است.
 

این مقام مسؤل بیان کرد: قوه قضاییه درصدد ارتقای رضایت مراجعان است و در این راستا از برنامه‌های مختلفی استفاده می کند، در مدل ارزیابی پس از مدت معین مشخص می شود کدامیک از دادگستری های کشور توانسته است میزان رضایت بیشتری را توسط مراجعه کنندگان جلب کرده و پرونده‌ها را به بهترین وجه مختومه کند.
 

آقاباقری ادامه‌داد: با اجرایی شدن دستورالعمل ابلاغی تکریم ارباب رجوع اهدافی چون حق دسترسی عادلانه به خدمات، حق برخورداری از احترام و حفظ مناسب حریم انسان، حق آگاهی و اظهار نظر، حق مصونیت از تبعیض و ظلم، حق طلب پاسخ در برابر خواسته ها و شکایات، حق جبران خسارات ناشی از فعالیت نامطلوب دنبال می‌شود.
 

وی به عقد تفاهم نامه با ستاد اقامه نماز نیز اشاره کرد و افزود: برای گسترش فعالیت در حوزه نماز نیاز به اعتبارات داریم.
 

وی به تشریح ارزش های بنیادین تکریم ارباب رجوع پرداخت و اظهار کرد: برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، برخورداری از اعمال بی طرفانه دقیق و کامل قوانین و مقررات، مصون بودن از تبعیض در نظام ها و فرایندها و تصمیمات دستگاه قضایی، دسترسی آسان به خدمات دستگاه قضایی، رعایت حریم خصوصی، آگاهی به موقع از تصمیمات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، اظهار نظر در مورد پیشنهادات و تصمیمات، برخورداری کامل و صریح اشخاص توان خواه از امتیازهای قانونی، رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات، جبران خسارات از جمله ارزش های در نظر گرفته شده است. برای هریک از ارزش های شرح تفصیلی ارائه شده است.
 

آقاباقری اضافه کرد: دستورالعمل ابلاغی در قالب دو معیار توانمندسازها و معیار نتایج تعریف شده است. معیار توانمندسازها تحت نظارت رهبری است و قضات و کارکنان به اجرا کمک می کنند. این معیار در ۶ زیر معیار گنجانده شده است که دادگستری استان اهداف، اصول و ارزش‌های مرتبط با تکریم ارباب رجوعرا در گستره سازمان ترویج کرده و خود در تحقق عمل آنان الگو الهام بخش هستند.
 

وی بیان کرد: برای رسیدن به زیر معیارها شاخصه هایی تعریف شده است به طوری مثال برای شاخه رهبری معیار ۲۰ شاخص و برنامه تعریف کرده اند که باید توسط دادگستری استان ها اجرایی شود هر معاونت وظایفی دارد که باید انجام دهد تا به امتیاز حداکثری مدل دسترسی پیدا شود. تعدادی از شاخصه ها کمی و تعدادی کیفی است. برای شاخصه های کیفی نیاز به مطرح شدن روش در راستای اهداف، اصول و ارزش‌ها داریم. مدل ارزیابی یکهزار امتیاز دارد که ۵۰۰ امتیاز مربوط به نتایج و ۵۰۰ امتیاز مربوط به عملکرد رهبران مجموعه قضایی است. برای ثبت عملکرد هر حوزه ای سامانه ای تعریف می شود که به زودی بارگذاری می شود.